Jdi na obsah Jdi na menu

Jachting

Aktualizováno 05/2023

IMOCA 60   

Lodě třídy IMOCA 60 se považují za nejrychleší jednotrupé plachetnice. Závratných rychlostí dosahují nejen díky nejmodernějším technologiím, ale také díky "křídlům" - foilům, které loď doslova vynesou z vody a tím sníží odpor vody.  

Vendeé Globe jsou solo non-stop závody kolem světa.  

Zdroj: www.imoca.org

RYCHLOSTNÍ REKORDY:

HOLCIM - PRB  (IMOCA 60)      640nm/24h  (posádka 5 osob),  vítr 25-27 uzlu,  rok 2023

Tento rekord padl při závodech The Ocean Race  26.5.2023 v 5 etapě,  Newport - Aarhus 

Comanche (Super Maxi Yacht - 100)  618nm/24h (posádka 10 osob)   rok 2015

AkzoNobel (Volvo Ocean 65)  602nm/24h  (posádka 10 osob)

Hugo Boss (IMOCA 60) 536nm/24h (posádka 1)

Foto: autor, Lorient, Bretaň

img_9159.jpg 
 

 

 

 

 

 

 

Lodní třída FINN

Na výroční konferenci mezinárodní jachtařské federace World Sailing, která se konala v roce 2018 se rozhodlo, že na letní olympiádě v Paříži tato lodní třída již závodit nebude. 

Zdroj: www.finnclass.cz

THE OCEAN RACE (dříve Volvo Ocean Race)

START 15.1.2023 ! ! !

Název se změnil na The Ocean Race. Nejen, že se měnilo logo, ale i pravidla závodu, a poplují spolu dvě lodní třídy: IMOCA 60 a VO65.

Týmy:

IMOCA 60:  FRA/GER,  USA, FRA, GER, SUI.

VO65:  POL, NL, POR, LIT, MEX, AUT/ITA, 

Trasa:

Alicante - Cabo Verde - Cape Town -  Itajaí - Newport - Aarhus - The Hague - Genoa.  

 Začátek těchto závodů se píše v roce 1973  jako Whitbread Round the World Race. Během let se závodilo na různých lodních. Od závodů v roce 1993-1994 byla třída: Whitbread 60 Class (např. EF language). V roce 1998 převzal nad závody záštitu koncern VOLVO a závody se přejmenovaly na VOLVO OCEAN RACE. Pro ročníky 2005-2006 a 2011-2012 byla vytvořena lodní třída: VOLVO OPEN 70 (např. Groupama 4).  Pro ročník 2014-2015 byla novinkou One-Design třída: VOLVO OCEAN 65.  Pro ročník 2017-18  se "staré" lodě komplet zrepasovaly. Také padaly rekordy. Při plavbě přes Atlantik z USA do Evropy, v 9.etapě, lodě dosahovaly strhujících rychlostí, až 27 uzlů. Tým AkzoNobel  se přetahoval s týmem Brunel o překonání rychlostního rekordu a přitom překonal starý rychlostní rekord. Tým AkzoNobel uplul 602 nm za 24 h ! ! ! Což dělá průměrnou rychlost 25 uzlů...  

 

Foto: autor, Cardiff, Wales, (červen 2018)

img_0326.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: autor, Lorient, Bretaň, (start lodí v r. 2015)

img_9677.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: www.theoceanrace.com

 America´s Cup

Je to nejstarší jachtařský závod na světě. Začalo to závodem anglických a amerických jachtařů okolo ostrova Wight v roce 1851. Vyhrál škuner America.

Na začátku minulého století se utvořila nádherná lodní třída J-Class. Byly to velmi dlouhé, štíhlé a přeplachtěné lodě. Jako například Shamrock V.

Většinou vyhrávají americké lodě, pouze Austrálie a Nový Zéland na chvíli přerušili americkou nadvládu. Až 31. a 32. ročník vyhrála švýcarská jachta ALINGHI a pohár se poprvé vrátil do Evropy.

Poslední 35. AC  2017 vyhrál Emirates Team New Zealand. Opět se jelo na "létajících" katamaránech, které dosahují neuvěřitelných rychlostí, až přes 50 uzlů!!!  Dokážou plout rychleji než vítr. 

Na příští ročník AC se chystají úplně nové lodě, po dlouhé době jednotupé s foily do tvaru "T".  Na nových lodích se již trénuje.

S katamaránem Groupama jsme se setkali v Lorientu. V pozadí loď Milana Koláčka, který patří mezi špičku nejlepších českých sólových jachtařů. 

Foto: autor, Lorient, Bretaň (2015). V pozadí loď Milana Koláčka.

img_0096.jpg

 

 

         

      

 

 

 

 

Zdroj: www.americascup.com

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář