Jdi na obsah Jdi na menu
 


Něco o lodích

Modely lodí, kromě NIKE, (ta je v měřítku 1:7) jsou v měřítku 1:18. 

Modely NIKÉ, EF language, Alinghi a Groupama jsou vyrobeny bez jakýchkoliv plánů, pouze z informací z knih, časopisů a později i z internetu. Základ trupu tvoří olaminované polystyrénové kopyto, které je v trupu ponechané, proto jsou modely nepotopitelné. Pouze model Groupama je čistý laminát.  Kromě Nike mají  modely  pro svoji velikost odjímatelný kýl. Např. ponor Alinghi byl původně 70cm. Po zkušebních jízdách byl zkrácen na 50cm.

Modely jsou ovládané klasickými RC soupravami (FM). Futaba 2 kanál nebo Graupner 6 kanál.

"Torpéda" jsou olověná, odlévaná do sádrové formy. Stará torpéda byly pouze vysoustružené ocelové kulatiny...

Posádka

Figurky posádky  EF a Alinghi jsou upravení "fotbalisté Milan". Nejprve bylo nutné figurky  rozřezat a pak následně slepit tak, aby měli končetiny v požadované držení.

Pro model Groupama a Banque Populaire jsem zvolil figurku policity. Ty jsem "oblékl" do těžkých jachtařských obleků s vysokým límcem, kapucí nebo s čepicí.

NIKE   (číslo na plachtě: 17)

Je to můj první z maxi modelů. Plachetnice Richarda Konkolského  NIKE, se zúčastnila závodů osamělých mořeplavců přes Atlantik, pak s ní pokračoval kolem světa. Model je v měřítku 1:7 a stavba trvala přesně rok. Můžete ji vidět na videu z roku 1999. Byla ovládaná pouze 2RC soupravou Futaba - motor a kormidlo. Původní baterie na ovládání byla 7,2V z aku-šroubováku...

Na jaře 2016 prošla generální opravou.

Dostala dva navijáky na ovládání plachet (kosatka a hlavní plachta), má novou kotevnu i s odtokovými otvory a Admirálskou skládací kotvu. Niké má nové plachty, opravený stěžeň a nové lanoví. Také má konečně kompletní poziční osvětlení (v r. 1991 jsem bíle LEDky neměl) a drobné detaily: smotaná lana náhradní lana, radarový odražeč a přívěsný motor na držáku.

Skoro po 25 letech je zase jako nová.

Rozměry: délka: 100cm  , šířka: 29cm ,  výška stěžně: 118cm,  ponor: 35cm

RC: 2x naviják, motor, kormidlo, poziční světla, osvětlení kajuty

Spuštěna na vodu / místo: 1992 / rybník Svět / rekonstrukce: duben 2016

EF language   -  Whitbread 60 (SWE 13000)

Jedná se o model vítěze nejtěžších jachtařských  závodu kolem světa  - Whitbread 1997-1998, nyní Volvo Ocean Race. EF měla původní naviják vyrobený z převodů a motůrku Igra z auta LIAZ na "bovden". Až později dostala modelářský naviják Hitec.

Rozměry:  délka: 93cm , šířka: 28cm ,  výška stěžně: 127cm , ponor: 70cm

Vybavení:  1x naviják, motor, kormidlo, světla - poziční, přístroje.

Spuštěna na vodu / místo: srpen 2001 / rybník Svět

PRODÁNA:  duben 2018

alinghi   -   America´s Cup   (SUI 64)

Americas Cup je nejstarší jachtařský závod na světě. Během celé jeho historie závody nevyhrála žádná evropská plachetnice. Ale historie se mění a  31. a 32. ročník AC vyhrála švýcarská plachetnice Alinghi. 

Rozněry: délka: 137cm  , šířka:  35,5cm , výška stěžně: 182cm , ponor: 50cm

RC: 1x naviják, kormidlo,  (mohou být nainstalovány 2 navijáky)

Spuštěna na vodu / místo: 2006 / rybník Svět

Groupama 4   -   VOLVO OPEN  70

Volvo Ocean Race jsou úžasné 9 měsíců trvající závody nejlepších posádek kolem světa. Groupama 4 vyhrála ročník 2011-2012. Na modelu byly přidány drobné detaily - výkyvný radar na stěžeň, záchranné ostrůvky a "náhradní" lana. Loď je osazena motorem Graupner s převodem, se sklopnou vrtulí. Model byl kompletně osvětlen, bohužel po špatné manipulaci s baterii, všechny LEDky "odešly".

Groupamu jste mohli vidět na Model Hobby veletrhu v Letňanech 19.-22.10.2017.

Rozměry: délka: 120cm,  šířka:  35,5cm  , výška stěžně: 165cm

RC:  2x naviják, motor se skloupnou vrtulkou, kormidlo.

Spuštěna na vodu / místo: srpen 2013 /  rybník V Habřích

Sea Star - Regent  0314

Jedná se o plastovou stavebnici luxusní motorové jachty Sea Star (výrobce měřítko neuvádí). Na rozdíl od stavebnice má drobné úpravy: osvětlení vnitřních prostor kajuty, stropní osvětlení na zadní palubě, samozřejmostí jsou poziční, motorové a kotevní světlo, funkční naviják kotvy s řetězem a vodou chlazené motory, servrem ovládaný reflektor na horní palubě a další drobnosti navíc. Registrační číslo CZE-0314.

30.3.2014 se poprvé svezla po rybníku a mohla naplno využít svojí rychlost, 16km/h. 

RC: 2x motory - vodou chlazené, kormidlo, kompletní osvětlení, funkční směrový reflektor, naviják kotevního řetězu.

Spuštěna na vodu / místo: březen 2014 / Libocký rybník

Jeanneau Sun 2000  (0910)

Patří mezi ty menší modely, je v měřítku 1:48. Představuje kajutovou plachetnici 6,5m dlouhou a 2,5m širokou, francouzské výroby, se kterou se lze plavit po moři a přepravovat ji za silnějším autem. Trup modelu je vyroben z balzy. Jedná se o stolní model. Funkční má sklopnou ploutev. Barevné provedení je v barvách Alinghi. Číslo na plachtě 0910 znamená datum dokončení v září 2010.

Rozměry: délka: 15cm, šířka: 6cm, 

Postavena: 2010

 FINN - olympijská třída  (CZ 2)

Bohužel, mezinárodní jachtařská komise rozhodla, že lodní třída FINN na olympiádě v Paříži v roce 2024 již nebude. 

Tato loď jako jediná není model, jedná se o celodřevěnou loď  třídy Finn. Je to jednoposádková olympijská třída, postavena jachtaři TJ Jiskra Třeboň v roce 1964. Zakoupil jsem ji v roce 1991, opravil, postupně vylepšil a doplnil trimovacími prvky.

VESELÁ PŘÍHODA ZE ŽIVOTA.  Aneb, co se stalo před mnoha lety...

Bylo to na podzim roku 1991 (vím to naprosto přesně 2.10.) jsem s finnem ztroskotal na rybníce Svět. Myslel jsem si tehdy, že k tomu aby člověk byl "zkušený"  jachtař si stačí přečíst pár knížek od Richarda Konkolského... 200 ha rybník Svět mě pěkně vytrestal. Nedbal jsem doporučení zkušených jachtařů v loděnici:  "dneska, to je na rozbití cajku..." a podobně. S lodí jsem vyplul a hned první vlna šla přes a věděl jsem, že je zle... při návratu do loděnice jsem s lodí udělal kotrmelec, zlomil kormidlo, roztrhal plachtu, ztratil malou skládací kotvičku (ta tam leží dodnes) a sebe málem utopil. Vestu ani neopren jsem zajisté neměl. Loď  se sama, pomocí vln a větru s mokrou, těžkou bavlněnou plachtou sama narovnala a i s ní jsem byl vyvržen na pláž koupaliště Ostende. Zkušenost, na kterou se nezapomíná! 

V roce 1992  jsem zakoupil "novou" dakronou plachtu, ale její střih byl tragický, proto jsem se vrátil k původní bavlněné plachtě, která je dnes vzácností. 

V roce 2010 prošla kompletní generální opravou, vše je původní, pouze ráhno je nové. Plachta je bavlněná s (neregistrovaným) číslem CZ 2. Plocha plachty je 10m2.

V roce 2013 obdržela cenu za nejhezčí loď na Setkání finařů na Seči.

Bohužel, i přes všechnu péči, kterou mu věnuji, se čas podepsal na dřevěné konstrukci... Celá dolní část kolem ploutvové skříně je prohnilá, cca 1x1m. Minulé léto probíhají velké opravy. Díra je vyspravena, vykytovaná, natřena základní barvou. Ještě dokončit opravu vnitřní části trupu...  Paluba také dostane nový nátěr. 

Rozměry: délka: 4,5m, šířka: 1,51m,  výška stěžně: 6,9m, plocha plachty: 10,6m2

Celková hmotnost: 145kg

Spuštěna na vodu / místo: 1964 / rybník Svět?

Shamrock V   1930   (JK3)

Je nejmenší z mé flotily lodí (měřítko 1:80), ve skutečnosti patří mezi největší, 120 stop dlouhou jachtu (36,58m). Jedná se o stavebnici stolního modelu lodě třídy J-Class. Jsou to lodě ze začátku minulého století, které bojovaly o Americký pohár. Shamrock V patřila čajovému magnátovi Siru T.Liptonovi. Bohužel ani s touto lodí se mu nepodařilo pohár pro Anglii vyhrát. Shamrock V  je jedna ze tří lodí J-Class, které se z té doby dochovaly. Ve třídě J-Class je celkem 7 lodí a další 3 se dostavují podle původních plánů z 30.let minulého století.

Rozměry: délka: 45cm, šířka: 7cm, výška stěžně: 55cm  

Dokončena: 2014, neplovoucí

Vestas  -   VOLVO OCEAN 65

Další model z "mini flotily" je v měřítku 1:85. Je to model závodní lodě ze závodů Volvo Ocean Race 2014-2015. Tato lodní třída je tzv. One-Design VO65. To znamená, že lodě jsou identické a jakékoliv úpravy jsou zakázané. Záleží pouze na kvalitě posádky, která loď vyhraje. Na další ročník v roce 2020-21 se pojede na zcela nových lodích. Model je vyroben z polystyrénu a balzy, plachty jsou papírové.  Při manipulaci s modelem mi upadl na zem a došlo k velkému poškození - zlomení čelenu, odštípnutí levého bobu a k prasklině celého trupu (viz fotoalbum). Podobně jak dopadl Team Vestas Wind... To mě vedlo k rozhodnutí udělat model v jejich barvách. Jedná se o stolní model v provedení s zrefovanými plachtami a vychýleným kýlem.

Rozměry: délka: 23cm, šířka: 6,5cm, výška stěžně: 34cm 

Dokončena: červen 2018, neplovoucí

SANTA MARIA

Je to určitě 50 let stará stavebnice legendární lodě Kryštofa Kolumba. Model je stolní, neplovoucí. Měj jsem ji ve sklepě skoro 40 let rozestavěnou. Leden 2020: na modelu se po dlouhé pauze opět pracuje! Oproti návodu jsem stěžně a ráhna pouze nalakoval bezbarvým lakem a nenatíral je hnědou barvou. Plachty během let získaly tu správnou barvu. "Vykoupal" jsem je ve sladké vodě a nechal zaschnout na lahvi do správného  tvaru.  Překvapilo mě, že i po tolika letech se obtisky perfektně daly nalepit a drží.  

Rozměry: délka: 51cm,   šířka: 10,5 cm,  výška: 48cm

Dokončeno: březen 2020, neplovoucí

ARTUR

Sklep vydaly další model, již poslední. Je to malá rybářská loď. Model byl rozestavěný skoro 30 let... Bohužel prach z uhlí se na něm velice podepsal. Starý motor Igra jsem vyndal a za zabudoval motor Graupner. Je zabudovaný servo na ovládání kormidla. Model dostal jiné zbarvení než originál a trochu jsem zvýšil stěžně a dal mu "škunerové" oplachtění.  

Rozměry: délka: 72cm,  šířka: 17cm,  výška: 56cm  

Dokončena 2018

COMANCHE   (USA 12358)  

Bláznivý výstřelek "mé loděnice" je (MAXI) model 100 stopé jachty Comanche, třídy Supermaxi, která byla ve skutečnosti spuštěna na vodu na podzim 2014. Třikrát vyhrál závody Rolex Sydney - Hobart Yacht Race a to v roce 2015, 2017 a 2019. Dále drží světový rekord v Transatlantickém závodě 5 dní 14 hodin 21 minut 25 sekund. Také drží rekord, kdy za 24 hodin uplul 618 NM ! ! ! Průměrná rychlost byla 25,75 uzlu ! ! !  Proto v současné době je to nejrychlejší jednotrupá plachetnice na světe. Koncem roku 2017 byl Comanche prodán australskému majiteli. 

Model je v mém oblíbeném měřítku 1:18 a má úctyhodné rozměry. Na lodi je pár detailů - funkční poziční světla, osvětlené navigační přístroje a posádka. Torpédo je odlito z 5,5 kg olova. Po zvážení dojde k odlehčení hmotnosti kýlu. 

Cca tři roky po spuštění skutečné lodě na vodu je hotov i model. Stavba trvala něco málo přes 2 roky. Spuštění na vodu bylo velmi náročné, přesto úspěšné. Teplota vzduchu byla 0,0°C.  Registrační číslo 0118. Viz NOVÉ video.

Rozměry: celková délka: 189,5cm, šířka: 44cm, výška stěžně: 254cm

RC: 1x naviják - gena,  1x naviják - hlavní plachta, kormidlo, světla 

Dokončena: listopad 2017,         Spuštěna na vodu / místo: 13.1.2018 / rybník Svět

BANQUE POPULAIRE  VIII (FRA 18)

Jedná se o model lodě třídy IMOCA 60, které jsou uzpůsobené pro obsluhu jedním členem posádky a pro plavbu v nejtěžších podmínkách na mořích a oceánech. Kapitán  Armel Le Cleác´h s ní vyhrál závody Vendée Globe 2016-2017, časem 74dní 3h 35min. Tyto lodě patří mezi nejrychlejší  jednotrupé lodě a jsou vybaveny foily. Jsou to výsuvná "křídla", která trup nadzvedávají z vody. Omývaná plocha trupu je menší a proto je loď rychlejší. Model je opět v měřítku 1:18. Je to z důvodu kompletizace sbírky super závodních lodí. Tuto loď jsme viděli v Lorientu.  21.století dorazilo i do mé loděnice smiley, proto plány byly zpracované pomocí počítače do 3D podoby. Trup je z tvrdého zeleného polystyrénu,  vyfrézovaný a olaminovaný.  V lodi jsou dva navijáky, jeden pro plachty a druhý pro ovládání foilů, dále dvě klasická serva, jedno na ovládání kormidel a druhé pro vyklápění jednoho z kormidelních listů.  Motor je Graupner Speed 400 pro plachetnice se sklopnou vrtulí s převodem 1:3. Regulátor jsem omylem zakoupil jednosměrný, ale nevadí to, protože sklopné modelářské lodní šrouby necouvají. Poslední elektronika je spínač světel.  Model má oproti jiným modelům efektní pohyblivé prvky, jako jsou pohyblivé (výsuvné) foily a výklopné kormidlo. Foily má i Groupama, ale pouze jako maketový doplněk - nepohyblivé. Proti minulým modelů jsem použil "svorkovnici" z leptaných spojů pro zjednodušení elektroinstalace.  I když je hlavní plachta stahovací, rozhodl jsem se, že nepůjde refovat. Ještě došlo k odlehčení kýlu o cca 0,5kg, nyní je celková váha modelu 5kg. Registrační číslo 0119.

19.1.2019 proběhl  poslední test v bazénu. Bylo nutné lehce odstranit ledovou tříšť, ale přesto se test podařil.

19.8.2019  se slavnostně svezla na rybníce Svět. Přesto, že moc nefoukalo, vzniklo krásné video, které je k vidění v sekci VIDEO.

Rozměry: celková délka: 111cm, šířka: 32cm, výška stěžně: 159cm, 

RC: 1x naviják - na obě plachty, kormidlo, světla - (poziční, přístroje, pracovní), naviják - pro pohyblivé foily, výklopné kormidlo, motor se klopnou vrtulkou.

Zahájení stavby: leden 2018

Dokončena: leden 2019

Spuštěna na vodu / místo:  srpen 2019 / rybník Svět

FLYING DUTCHMAN  (NED 221)

Po stavbách super moderních lodí jsem se vrátil do dětství, ke klasice, k modelu škuneru Flying Dutchman, kterého jsme měli doma, ale darovali jsme ho známým. Zůstali mi po něm pouze plány...  FD je model krásného škuneru, který byl stavebnice od výrobce Igra. Jednalo se o dřevěnou stavebnici s vylisovaným trupem z hliníkového plechu. Pamatuji si, že model moc dobře nejezdil, snadno se převracel, ale jako stolní model byl úžasný. Proto jsem se rozhodl si ho opět postavit, ale v 1 kanálové RC úpravě, tzv.bazénová varianta. Trup je opět vyroben z olaminovaného polystyrenového kopyta, které jsem vybrousil do patřičného tvaru dle základních rozměrů na plánu (délka, šířka a výška trupu). Model je bez motoru, je ovládáno pouze kormidlo. Pro lepší stabilitu jsem v kýlu vyřízl větší prostor pro olověnou zátěž a v bazénu dovyvážil. Plachty jsou bavlněné, opět od mé maminky (UhlikSails) smiley.  Na plachtě je číslo 221 (měsíc a rok dostavby) a Holandská vlajka.

Rozměry: celková délka: 57cm   šířka: 14cm   výška stěžně: 58cm  

RC: 1x servo kormidlo,

Zahájení stavby: duben 2020

Dokončena: únor 2021

Spuštění na vodu / místo: až ledy roztají wink